وضعیت قرمز

Red Situation

نمایی از میدان اصلی شهر رشت مرکز استان گیلان که دومین استان درگیر ویروس کرونا در کشور بوده و همچنان طبق آخرین آمار وزارت بهداشت در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد.

سیتکا | مرتضی رفیع‌خواه:

طی تحقیقات جدید کره جنوبی، ویروس کرونا می‌تواند تا سه هفته داخل مخاط بینی کودکان باقی بماند. این امر قابلیت بالای کودکان در انتقال و پخش ویروس را نشان می‌دهد. ازاین‌رو می‌توان مدارس را به‌عنوان یکی از مراکز پرخطر انتشار ویروس دانست. در پی دستور دولت مبنی‌بر بازگشایی سراسری مدارس در ۱۵ شهریور ماه، بسیاری از والدین نگران سلامتی فرزندان خود هستند. طبق اعلام قبلی آموزش و پرورش، تصمیم بر این بود که تحصیل در استان‌هایی با وضعیت قرمز کرونایی به‌صورت مجازی و از طریق تلویزیون و نرم‌افزار شاد صورت پذیرد.

 

 

در اولین روز از بازگشایی مدارس در 15 شهریور ماه، والدین برای پیگیری وضعیت تحصیل فرزندان خود در یکی از مدرسه‌های شهر رشت تجمع کرده اند.

 

معاون یکی از مدارس با استفاده از دستگاه تب سنج، دمای بدن دانش آموز را برای ورد به مدرسه می‌سنجد. این در حالی است که به علت کمبود امکانات، تب‌سنجی فقط در مدارس محدودی انجام می‌شود.

 

یکی از دانش آموزان بعد از رعایت موارد بهداشتی به سمت کلاس درس حرکت می‌کند. با توجه به اعلام اختیاری بودن حضور در مدارس، بسیاری از والدین اجازه تحصیل حضوری به فرزندان خود را نداده‌اند و جمعیت دانش آموزان در مدارس بسیار کم شده است.

 

یکی از دانش آموزان به علت شیوع ویروس کرونا با استفاده از ماسک در کلاس درس حضور پیدا کرده است.

 

آذر عبدی‌ زاده، معلم پایه ششم ابتدایی است که در حال تدریس به رژان دانش افروز، تن‌ها دانش آموز حضوری خود می‌باشد. خانم عبدی زاده 34 دانش آموز دیگر دارد که بعد از تدریس حضوری، می‌بایست به آن‌ها به صورت مجازی و از طریق برنامه شاد، درس بدهد. به گفته او، بسیاری از مواقع ارتباط کند یا قطع می‌شود و دانش آموزان نمی‌توانند همزمان در کلاس مجازی حضور داشته باشند.

 

بابک قلم زن، معلم پایه دوم ابتدایی است که در حال تدریس به محمد مقتدر، تنها دانش آموز حضوری خود می‌باشد. بابک قلم زن 34 دانش آموز دیگر دارد که بعد از تدریس حضوری، می‌بایست به آن‌ها به‌صورت مجازی و از طریق برنامه شاد، درس بدهد.

 

با توجه به تاکید بسیار زیاد والدین و معلم‌ها باز هم بسیاری از دانش آموزان درکلاس به‌صورت صحیح از ماسک خود استفاده نمی‌کنند.

 

خانم خوش کردار معلم پایه دوم ابتدایی، علاوه بر ماسک از شیلد محافظ برای جلوگیر از انتقال ویروس بهره می‌برد. او می‌گوید هرروز تعداد دانش آموزان کمتر می‌شود اما ما وظیفه داریم حتی اگر یک نفر هم در کلاس حضور پیدا کند برای او کلاس حضوری برگزار کنیم.

 

دانش آموزان با استفاده از ماسک در کلاس درس حاضر شده‌اند و به درس گوش می‌دهند. دانش آموزان مقاطع بالاتر سعی می‌کنند برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا پروتوکل‌های بهداشتی را بهتر رعایت کنند و حتی در مواردی به همکلاسی‌هایشان تذکر می‌دهند.

 

دانش آموزان با استفاده از ماسک در کلاس درس حاضر شده‌اند و به درس گوش می‌دهند. استفاده از ماسک در مدارس برای تمام افراد حاضر در مدرسه اجباری شده است اما هنوز بسیاری از دانش آموزان به‌صورت صحیح از آن استفاده نمی‌کنند.

 

آرسس و اشکان دانش آموزان پایه دوم ابتدایی، تکالیفی که باید در منزل انجام دهند را در دفترچه خود یادداشت می‌کنند.

 

محمد دلیری معلم پایه پنجم ابتدایی به صورت مجازی مشغول به تدریس است. او 34 دانش آموز دارد که بسیاری از آن‌ها هم‌زمان در کلاس حضور ندارند به همین دلیل مجبور است بعد از اتمام کلاس، مطالب را به‌صورت ویدیو های پنج دقیقه‌ای درآورده و برای دانش آموزان بر روی پیام رسان‌های مختلف آپلود کند. او می‌گوید برای این کار از اینترنت موبایلم استفاده می‌کنم و مجبورم پول زیادی بابت خرید بسته‌های اینترت پرداخت کنم.

 

دانش آموزان با استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کلاس درسی در شهر رشت حضور پیدا کرده اند. این کلاس 35 دانش آموز دارد که در حال حاضر 6 نفر از آن‌ها سر کلاس درس حاضر شده اند.

 

کلاس درس مدرسه‌ای روستایی در ارتفاعات تالش، به دلیل نبود امکان برگزاری کلاس مجازی، به‌صورت حضوری برگزار شده است. معلم تصمیم گرفته 14 دانش‌آموز این مدرسه را در دو دسته و دو کلاس تقسیم کند تا دانش‌آموزان با فاصله مناسب تری مشغول به تحصیل باشند. اما برخی از مدارس روستایی در کنار تمامی محرومیت‌ها، حتی همین امکان چند کلاسه بودن هم ندارند و کلاس‌ها با تعداد زیاد دانش آموز تشکیل می‌شود.

 

سرویس های بهداشتی مدارس در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، یکی از مراکز انتشار ویروس خواهد بود. منبع مایع دستشویی این سرویس بهداشتی خالی است و دانش آموزان پس از استفاده از سرویس بهداشتی دستان خود را با آب و بدون مایع دستشویی می شویند.

 

کنترل دانش آموزان در حیاط مدرسه کار دشواری است. کوچک‌ترها درک درستی از فاصله‌گذاری اجتماعی ندارند. آن‌ها پس از ماه‌ها دوری از هم‌سالان خود، تمایل دارند مانند گذشته در حیاط مدرسه با هم بازی کنند.

 

بزرگ‌ترها نیز گاهی فراموش می‌کنند ویروس کرونایی وجود دارد و باید فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

 

معین و محمد بعد از پایان ساعت مدرسه در راه خانه در حالی که ماسک را از روی صورت‌شان برداشته‌اند به پارکی که با مدرسه فاصله زیادی ندارد رفته و بازی ‌می‌کنند. پارک‌ها می‌توانند یکی از مراکز پرخطر برای انتقال ویروس کرونا در بین کودکان باشند.

اشتراک گذاری ...
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *